Projekty
A D A P T A Č N Ý P R O G R A M MŠ DIVINKA.
Adaptačný proces dieťaťa je upravený §59 ods.4 zákona č.245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní(školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a v §3 ods.3 vyhlášky MŠ SR č.306/2008 Z.z. o materskej škole v znení vyhlášky MŠ SR č. 308/2009 Z.z.
PROGRAM:
1 – cieľ adaptačného procesu
2 – požiadavky adaptačného programu
3 – proces adaptácie
4 – adaptácia pred nástupom do MŠ
5 – plán adaptácie
1 – cieľ adaptačného procesu:
- Je postupne uľahčiť deťom prechod z rodinného prostredia do kolektívu rovesníkov, pomôcť im vyrovnať sa s možnými zaťažovými situáciami a získať dôveru v nové prostredie.
v Adaptačný program je určený pre:
- všetky novoprijaté detí k septembru daného školského roka;
- zákonných zástupcov, prípadne členov rodiny;
- pedagogických zamestnancov materskej školy;
2 - požiadavky adaptačného programu:
a). - na dieťa :
Budúci „škôlkár“ by mal :
ü odpútať sa od rodičov;
ü zvládnuť sa aspoň čiastočne samostatne obliecť – dôležitá je snaha dieťaťa;
ü obúvať a vyzúvať si topánky a papuče;
ü poznať svoje oblečenie, obuv a pod.;
ü samostatne sa najesť lyžicou, napiť z pohára, prípadne sa nechať dokŕmiť podľa želania rodiča, vydržať pri stolovaní – neodbiehať od stola;
ü zvládnuť základnú hygienu – umyť si ruky mydlom, utrieť sa;
ü počúvať pokyny učiteľky a udržať pozornosť a sústredenosť pri primeranej aktivite a hre;
ü využívať a použiť vreckovky – vysmrkať nos;
ü poznať základne pravidlá slušného správania a vedieť vysloviť svoje požiadavky a potreby, pozdraviť, poprosiť ,poďakovať...;
ü sa a primerane nadväzovať kontakty s kamarátom v zariadení;
ü včas sa „vypýtať“ a použiť toaletu;
ü poznať svoje meno, priezvisko a značku v šatni;
ü korigovať svoje negatívne prejavy a konanie voči deťom i učiteľkám;
ü zvládať chôdzu po schodoch;
ü !!! Dieťa by už nemalo používať plienky ani cumlík !
b). – na rodičov:
ü informovať vedenie školy, resp. učiteľku v danej triede o všetkých okolnostiach, ktoré by mohli adaptáciu dieťaťa ovplyvniť;
ü pri pobyte s dieťaťom v triede rešpektovať nariadenia učiteľky, nevstupovať do výchovno-vzdelávacieho procesu a nenarúšať žiadnym konaním jeho priebeh;
ü konzultovať s učiteľkami priebeh adaptácie, rešpektovať a byť ústretoví k odporúčaniam pedagogických zamestnancov, ktoré sú v záujme dieťaťa a jeho úspešnej adaptácie;
ü neprerušovať pobyt dieťaťa v materskej škole v neodôvodnených prípadoch, pretože je následne narušený proces adaptácie;
Berie sa do úvahy, že medzi deťmi sú individuálne rozdiely a nie každé dieťa tieto podmienky spĺňa, preto tieto požiadavky nie sú striktne záväzné, slúžia len ako prehľad toho, čo by malo dieťa zvládnuť.
3 – proces adaptácie dieťaťa:
Fázy adaptácie:
1. Sociálna integrácia / priateľstvo :
Ø keď sa dieťa zapája do skupinového diania, keď má priateľov a v materskej škole sa cíti dobre;
2. Správanie v skupine :
Ø keď sa dieťa dokáže hrať a vzájomne sa dohodnúť;
3. Emocionalita :
Ø keď sa dieťa cíti dobre, má istotu, chodí do materskej školy rado;
4. Vlastná iniciatíva :
Ø keď dieťa samostatne rieši problémy;
5. Akceptovanie pravidiel skupiny :
Ø keď dieťa prijalo za svoje skupinové pravidlá a normy;
6. Tolerovanie prechodného odlúčenia :
Ø keď sa dieťa dokáže odlúčiť od rodičov;
7. Vzťah k učiteľke :
Ø keď dieťa pozná mená učiteliek aj detí;
4 – adaptácia pred nástupom do materskej školy:
Aktivity s možnosťou využitia rodičom:
· oboznámenie rodičov s materskou školou (priestormi, realizáciou výchovno-vzdelávacieho procesu, zameranie aktivít, organizáciou, režimom a pod.)
· konzultácie s pedagogickými zamestnancami, ako uľahčiť deťom pred nástupom do materskej školy dôslednou prípravou v domácom prostredí;
· rady pre rodičov, ako môžu rodičia zvládnuť odpútanie od svojho dieťaťa;
· oboznámenie sa s p l á n o m adaptačného programu materskej školy a možnosti, ako sa pripraviť na dochádzku do materskej školy;
v oboznámenie rodičov a detí s prostredím MŠ, nadviazanie bližšieho kontaktu s rodičmi a deťmi, získanie si ich dôvery;
v pozorovať aktivitu detí (výtvarnú, telesnú, hudobnú) s možnosťou zapojenia sa do kolektívu detí;
v stretnutia počas pobytov vonku ( hier na školskom dvore, ihrisku), vychádzok a pod.
v stretnutia a pohovory s učiteľkami v popoludňajších hodinách;
Všetky aktivity v rámci adaptácie sú založené na dobrovoľnosti a vzájomnej dohode zákonných zástupcov, vedenia školy a pedagogických zamestnancov.
5 - plán adaptácie po nástupe do materskej školy:
- obdobie adaptácie sa začína prvým dňom nástupu do MŠ a je zamerané na vlastnú adaptáciu dieťaťa na prostredie MŠ a zúčastňujú sa jej:
· detí, ktoré sú rozhodnutím prijaté na adaptačný resp. diagnostický pobyt;
· detí, ktorých zákonný zástupcovia a vedenie školy sa vzájomne dohodnú na adaptácii;
- možnosti adaptácie:
ü dieťa môže dochádzať na poldenný pobyt bez sprievodu rodiča;
ü dieťa dochádza na určitý počet hodín bez sprievodu rodiča (2 – 4 hodiny);
ü dieťa dochádza v sprievode rodiča na určitý čas (2 4 hodiny;)
Uvedené spôsoby možno v priebehu adaptácie meniť s ohľadom na priebeh adaptácie jednotlivých detí ich individuality a požiadavky rodičov.
Ak je adaptačný pobyt úspešný, začne dieťa navštevovať materskú školu v dohodnutom čase, a to na celodennú alebo poldennú výchovu a vzdelávanie.